Wednesday 24 October 2012

NATURAL GAS FOR VEHICLE(NGV)


MAKSUD NGV
*    Gas Asli untuk Kenderaan.Juga dikenalisebagai Gas Asli Mampat(COMPRESSED NATURAL GAS-CNG)
SEJARAH NGV
*    Amerika Syarikat merupakan negara pertama yang menggunakan NGV.NGV tersebar luas di Eropah semasa perang dunia 2 dan perkembangan penggunaan NGV semakin meluas bermula tahun 1950.

APA ITU NGV???
*    Digunakan sebagai bahan api untuk kenderaan di beberapa negara lebih daripada 50 tahun.Lebih daripada 5 juta kenderaan di seluruh dunia untuk menggunakan NGV sebagai bahan api.
*    Dimampatkan dan disimpan pada tekanan 3000 psig.

TUJUAN NGV
*    Tujuan utama penggunaan NGV  adalah sebagai satu alternatif kepada bahan api cecair tradisional selain untuk mempelbagaikan penggunaan bahan bakar kenderaan.NGV juga bertujuan untuk meminimunkan permintaan bahan api tradisional(petroleum) terutamanya dalam sektor perkilangan dan perindustrian.
         



CONTOH SISTEM NGV (PETROL)




KOMPONEN UTAMA NGV
*      FILLING VALVE
-Fungsi filling  valve  sebagai tempat pengisian bahan api gas.
-Biasanya ia ditempatkan pada bahagianengine                                                   
Compartment dan bertekanan tinggi.
-Pemasanganfilling valve mestilah kemas dan ketat
Bagi mengelakkan sebarang kebocoran semasa proses
pengisian bahan api gas.

*      REGULATOR
-Berfungsi untuk mengurangkan tekanan dari 200 bar -0.2 bar yang melalui 3 peringkat yang telah direka khas pada regulator.
-Mempunyai 2 valve iaituinlet (high pressure)danoutlet (low pressure) valve.
-Dipasang jauh dari punca kepanasan dan selari ketinggian dengan radiator.
-Mempunyai laluan air masuk dan keluar yang bersambungan dengan return pipe pada sistem penyejukan supaya dapat memanaskan bahan api gas untuk proses pembakaran yang sempurna.
-Jarak bagilow pressure cover adalah 10 mm dari kompenen enjin supaya pengedaran ruangan atmosfera tidak terganggu.
-Jarak diantara regulator ke mixer tidak terlalu panjang bagi mengelakkan susutan vakum dari enjin.

*      CNG SOLENOID VALVE
-Berfungsi untuk membuka dan menutup laluan bahan api gas.
-Ia dikawal oleh selector swicth.
-Ditempatkan pada regulator dan berhampiran preesure gauge.
-Menghasilkan medan magnet bagi mengerakkan plunger keatas dan 
 kebawah.
-Termasuk dalam kawasan tekanan tinggi.

*      PETROL SOLENOID VALVE -4
-Berfungsi untukmembuka dan menutup laluan bahan api petrol dari
masuk kedalam karburator
-Ia dikawal oleh selector swicth dan menerima 12 v dari bateri untuk
beroperasi.
-Ia ditempatkan diantara karburator dan mechanical fuel pump.
-Khas untuk kenderaan jenis sistem bahanapi karburator sahaja.
-Ia juga menghasikan medan magnet untuk menggerakan plunger.
-Diletakkan pada bodi kenderaan.
*      MIXER
-Sebagai tempat percampuran bahan api gas dan udara
-Binaaanya diperbuat daripada besi aluminium.
-Direka pelbagai bentuk mengikut jenis kenderaan.

*      SELECTOR SWITCH
-Berfungsi untuk mengawal penggunaan bahan api petrol atau gas.
-Sebagai penunjuk kandungan bahan api gas di dalam selinder
berdasarkan lampu 4 lampu led yang terdapat pada display bar.
-Mempunyai 3 jenis warna lampu:
        a) merah  -penggunaan bahan api petrol
        b) Kuning –penggunaan bahan api gas gas
        c) hijau     - Menunjukkan kandungan gas di dalam selinder
-Isyarat kandungan gas berdasarkan bacaan tekanan pada pressure gauge.
-Terdapat 2 jenis selector  switch iaitu jenis karburator dan injection.
-Selalunya ditempatkan pada dashboard sebelah pemandu.
*      PRESSURE GAUGE
-Fungsi pressure gauge ialah membaca tekanan bahan api gas didalam sistem.
-Biasanya ia diletakkan pada regulator kerana kawasan tersebut dalam lingkungan kawasan bertekanan tinggi.
-Sekiranya gas didalam silinder berada dalam keadaan penuh(3000) psi,jarum pada pressure gauge akan menunjukkan bacaan 200 bar.
-Selain itu,lampu led pressuge gauge akan menyalakan keempat-empat dot bewarna hijau yang terdapat pada selector switch.
*      POWER VALVE
-Berfungsi sebagai merpecepat kandan melambatkan pergerakkan campuran bahan api gas dan udara masuk ke dalam ruang pembakaran.
-Valve ini dilaras secara manual bagi mendapatkan permulaan pergerakkan sesebuah kenderaan yang paling baik semasa menggunakan bahan api gas.
-Ia diletakkan di pertengahan low pressure hose.
*      CYLINDER VALVE
-Berfungsi sebagai membuka dan menutup laluan bahan api gas dari selinder kefilling valve.
-Cylinder valve di ikat pada selinder dengan ketat tanpa adanya kebocoran.
Ia berada dalam kawasan tekanan tinggi.
*      CYLINDER
 -Berfungsi sebagai tempat simpanan bahan api gas.
 -Direka khas berbentuk selinder dan mempunyai bahan yang berbeza.
 -Tekanan gas di dalam selinder 200 bar / 3000 psi.
 -Diikat pada brackec dan diletakkkan pada bahagian belakang
kenderaan



KELEBIHAN NGV
*      Bahan api hijau –Tidak mengandungi plumbun dan asap kenderaan mesraalam.
*      Kos operasi yang rendah -kos operasi kenderaan yang menggunakan NGV lebih rendah berbanding menggunakan bahan api lain.
KEKURANGAN NGV
*      Berat kenderaan bertambah
*      Risiko terdapat bocoran gas
*      Hanya segelintir stesen bahan api yang menyediakan gas NGV di Malaysia







6 comments: