MAKSUD ENJIN DIESEL
Enjin diesel merupakan sejenis enjin pembakaran dalaman yang beroperasi
melalui kitar diesel. Ciri utama enjin diesel adalah penggunaan udara termampat
untuk membakar bahan api,
yang disuntik ke dalam kebuk pembakaran semasa penghujung lejang mampatan
[compression stroke]. Ia bertentangan dengan enjin petrol, di mana campuran udara-bahan api dinyalakan
oleh palam pencucuh.
SEJARAH ENJIN DIESEL
Diesel
berasal dari nama seorang pencipta dari Jerman yang menemukan mesin ini pada
tahun 1893, iatu Dr. Rudolf Diesel. Pada waktu itu mesin tersebut bergantung daripada
kuasa yang dihasilkan ketika kompresi(compression) untuk menyalakan bahan
bakar. Bahan bakar ini diteruskan ke silinder oleh tekanan udara pada akhir kompresi(compression).
Pada
tahun 1924, Robert Bosch, seorang pereka dari Jerman, cuba mengembangkan idea
Rudolf Diesel untuk memajukan lagi teknologi enjin diesel. Keberhasilan Robert
Bosch dengan mesin diesel ciptaannya tersebut sampai saat ini digunakan oleh
masyarakat.
Jenis-jenis enjin diesel
1)IN LINE TYPE INJECTION PUMP FUEL SYSTEM 2)VE TYPE INJECTION PUMP FUEL SYSTEM
CONTOH SISTEM ENJIN DIESEL
Bagaimana enjin diesel berfungsi??
Enjin diesel berbeza dengan enjin petrol melalui
penggunaan nisbah mampatan udara yang lebih tinggi untuk membakar bahan api
berbanding enjin petrol yang menggunakan palam pencucuh ("pembakaran
mampatan" berbanding "pembakaran pencucuhan").
Selain nisbah mampatannya yang tinggi sehingga
membolehkan pembakaran berlaku tanpa sistem penyalaan berasingan, nisbah mampatan yang tinggi juga
meningkatkan kecekapan enjin. Pada enjin petrol pula, nisbah mampatan tidak
boleh terlalu tinggi bagi mengelakkan kerosakan enjin akibat pra-nyalaan atau
ketukan enjin [knocks].
Pada enjin diesel, udara dimampatkan dengan
nisbah mampatan lazimnya di antara 15:1 ~ 22:1, meningkatkan suhu udara ke 532
°C. Pada suhu tersebut, udara di dalam kebuk pembakaran akan membakar campuran
udara-bahan api. Seterusnya bahan api yang disuntik ke dalam kebuk pembakaran
akan terbakar dengan sendirinya, menghasilkan kuasa kepada enjin.
Kelebihan enjin diesel
Mempunyai kecekapan
pembakaran bahan api yang lebih tinggi daripada enjin petrol. Nilai kecekapan
pembakaran kemuncak sebenar bagi enjin diesel pada lori, bas dan kereta adalah setinggi 45% serta
mungkin akan mencecah 55% pada masa akan datang.
Menghasilkan kilasan kemuncak
pada kelajuan enjin rendah, menjadikannya sesuai digunakan pada kenderaan
berat.
Lebih tahan lama serta
lebih boleh diharap kerana selain ketiadaan sistem penyalaan elektrik,
enjin diesel sememangnya dibina bagi menahan tekanan yang sangat tinggi.
Kekurangan enjin
diesel
Enjin diesel lazimnya lebih
berat daripada enjin petrol.
Kadar pecutan yang lebih
lambat daripada enjin petrol. Walau bagaimanapun, pemasangan pengecas turbo serta
teknologi baru seperti sistem suntikan terus rel sepunya membantu meningkatkan
kadar pecutan enjin diesel.
Menghasilkan jelaga hitam
semasa pelepasan asap ekzos. Masalah tersebut boleh dikurangkan dengan kawalan
diesel elektronik serta penggunaan bahan api diesel yang lebih bersih (kurang
kandungan sulfur).
Banjaran kuasa yang kecil
disebabkan banjaran putaran enjin yang terhad. Ia merupakan sebab utama mengapa
kebanyakan lori berat
mempunyai kotak gear sehingga sebanyak 18 kelajuan. Pengecas turbo geometri
boleh laras membolehkan kilasan enjin disebarkan pada banjaran kelajuan yang
lebih meluas.
Enjin diesel lebih bising
daripada enjin petrol disebabkan ketukan diesel.Penggunaan minyak diesel dengan
nilai setana yang lebih tinggi boleh mengurangkan bunyi bising ketukan diesel.
No comments:
Post a Comment