MAKSUD NGV
Gas Asli untuk Kenderaan.Juga dikenalisebagai Gas Asli Mampat(COMPRESSED
NATURAL GAS-CNG)
SEJARAH NGV
Amerika Syarikat merupakan negara pertama yang menggunakan
NGV.NGV tersebar luas di Eropah semasa perang dunia 2
dan perkembangan penggunaan NGV semakin meluas bermula tahun 1950.
APA ITU NGV???
Digunakan
sebagai bahan api untuk kenderaan di beberapa negara lebih daripada
50 tahun.Lebih daripada 5 juta kenderaan di seluruh
dunia untuk menggunakan NGV sebagai bahan api.
Dimampatkan
dan disimpan pada tekanan 3000 psig.
TUJUAN NGV
Tujuan
utama penggunaan NGV adalah sebagai satu
alternatif kepada bahan api cecair tradisional selain untuk mempelbagaikan penggunaan bahan
bakar kenderaan.NGV juga bertujuan untuk meminimunkan permintaan bahan api
tradisional(petroleum) terutamanya dalam sektor perkilangan dan perindustrian.
CONTOH SISTEM NGV (PETROL)
KOMPONEN UTAMA NGV
FILLING VALVE
-Fungsi
filling valve sebagai tempat pengisian bahan api gas.
-Biasanya ia ditempatkan pada bahagianengine
Compartment
dan bertekanan tinggi.
-Pemasanganfilling valve mestilah kemas dan ketat
Bagi mengelakkan
sebarang kebocoran semasa proses
pengisian
bahan api gas.
REGULATOR
-Berfungsi
untuk mengurangkan tekanan dari 200 bar -0.2 bar yang melalui 3 peringkat yang
telah direka khas pada regulator.
-Mempunyai
2 valve iaituinlet (high pressure)danoutlet (low pressure)
valve.
-Dipasang
jauh dari punca kepanasan dan selari ketinggian dengan radiator.
-Mempunyai
laluan air masuk dan keluar yang bersambungan dengan return pipe pada sistem
penyejukan supaya dapat memanaskan bahan api gas untuk proses pembakaran yang
sempurna.
-Jarak bagilow
pressure cover adalah 10 mm dari kompenen enjin supaya pengedaran ruangan atmosfera
tidak terganggu.
-Jarak diantara
regulator ke mixer tidak terlalu panjang bagi mengelakkan susutan
vakum dari enjin.
CNG SOLENOID VALVE
-Berfungsi untuk membuka dan menutup laluan
bahan api gas.
-Ia dikawal oleh selector swicth.
-Ditempatkan pada regulator dan
berhampiran preesure gauge.
-Menghasilkan medan magnet bagi mengerakkan plunger
keatas dan
kebawah.
-Termasuk dalam kawasan tekanan tinggi.
PETROL SOLENOID VALVE -4
-Berfungsi untukmembuka dan menutup laluan bahan api
petrol dari
masuk kedalam karburator
-Ia dikawal oleh selector swicth dan menerima 12
v dari bateri untuk
beroperasi.
-Ia ditempatkan diantara karburator
dan mechanical fuel pump.
-Khas untuk kenderaan jenis sistem
bahanapi karburator sahaja.
-Ia juga menghasikan medan
magnet untuk menggerakan plunger.
-Diletakkan pada bodi kenderaan.
MIXER
-Sebagai tempat percampuran bahan
api gas dan udara
-Binaaanya diperbuat daripada besi
aluminium.
-Direka pelbagai bentuk mengikut jenis kenderaan.
SELECTOR SWITCH
-Berfungsi untuk mengawal penggunaan bahan api petrol
atau gas.
-Sebagai penunjuk kandungan
bahan api gas di dalam selinder
berdasarkan lampu 4 lampu led yang terdapat pada display
bar.
-Mempunyai 3 jenis warna lampu:
a)
merah -penggunaan bahan api petrol
b)
Kuning –penggunaan bahan api gas gas
c)
hijau - Menunjukkan kandungan gas di
dalam selinder
-Isyarat kandungan gas berdasarkan bacaan tekanan pada
pressure gauge.
-Terdapat 2 jenis selector switch iaitu jenis karburator dan injection.
-Selalunya ditempatkan pada dashboard sebelah pemandu.
PRESSURE GAUGE
-Fungsi pressure
gauge ialah membaca tekanan bahan api gas didalam sistem.
-Biasanya
ia diletakkan pada regulator kerana kawasan tersebut dalam lingkungan kawasan bertekanan
tinggi.
-Sekiranya
gas didalam silinder berada dalam keadaan penuh(3000) psi,jarum pada pressure
gauge akan menunjukkan bacaan 200 bar.
-Selain itu,lampu
led pressuge gauge akan menyalakan keempat-empat dot bewarna hijau yang
terdapat pada selector switch.
POWER VALVE
-Berfungsi sebagai merpecepat kandan melambatkan
pergerakkan campuran bahan api gas dan udara masuk ke dalam ruang pembakaran.
-Valve ini dilaras secara manual bagi mendapatkan
permulaan pergerakkan sesebuah kenderaan yang paling baik semasa menggunakan bahan
api gas.
-Ia diletakkan
di pertengahan low pressure hose.
CYLINDER VALVE
-Berfungsi
sebagai membuka dan menutup laluan bahan api gas dari selinder kefilling
valve.
-Cylinder
valve di ikat pada selinder dengan ketat tanpa adanya kebocoran.
Ia berada
dalam kawasan tekanan tinggi.
CYLINDER
-Berfungsi sebagai
tempat simpanan bahan api gas.
-Direka khas berbentuk
selinder dan mempunyai bahan yang berbeza.
-Tekanan gas di
dalam selinder 200 bar / 3000 psi.
-Diikat pada brackec
dan diletakkkan pada bahagian belakang
kenderaan
KELEBIHAN NGV
Bahan
api hijau –Tidak mengandungi plumbun dan asap kenderaan mesraalam.
Kos operasi yang rendah -kos operasi kenderaan yang
menggunakan NGV lebih rendah berbanding menggunakan bahan api lain.
KEKURANGAN NGV
Berat kenderaan bertambah
Risiko terdapat bocoran
gas
Hanya segelintir stesen
bahan api yang menyediakan gas NGV di Malaysia
thank u
ReplyDeletemekanisma ngv untuk kaburetor dan injection,ada x?
ReplyDeleteApakah peraturan pemasangan bgi ngv?
ReplyDeleteApa berlaku pada sistem ngv itu sekiranya powervalve rosak pecah atau pun jem
ReplyDeletePalui wutoh
ReplyDeleteimmulator tk pkai ?
ReplyDelete